Експертиза товару: як продавцю не перевищити своїх прав?

Регламент проведення такої перевірки нормативними документами не встановлений, тому перевірка якості товару повинна проводитись відповідно до звичаїв ділового обороту або інших умов перевірки товару. Мета перевірки – зрозуміти, чи є недолік у товарі, визначити момент його виникнення (до або після передачі товару споживачеві) та причину.

Нагадаємо, що в силу закону «Про захист прав споживачів», недоліком товару вважається невідповідність товару або обов’язковим вимогам, передбаченим законом або в установленому ним порядку, або умовам договору (за їх відсутності або неповноти умов вимогам, що зазвичай пред’являються), або цілям, для яких товар такого роду зазвичай використовується, або цілям, про які продавець був повідомлений споживачем під час укладання договору, або зразку та (або) опису при продажу товару за зразком та (або) за описом.

Трапляється, що споживач не задоволений результатом проведення перевірки якості товару, виникає суперечка про причини виникнення недоліків товару. У разі споживач вправі вимагати проведення незалежної експертизи, а продавець (виробник, уповноважена організація, імпортер) зобов’язаний провести експертизу товару власним коштом.

Закон встановив, що експертиза проводиться у строки, встановлені статтями 20, 21 та 22 Закону “Про захист прав споживачів” для задоволення відповідних вимог споживача:
Якщо споживач вимагає усунення недоліків товару, термін проведення експертизи неспроможна перевищувати 45 днів.
Якщо споживач вимагає заміни товару – експертиза товару має бути проведена протягом 20 днів.
Протягом 10 днів повинна бути проведена експертиза, якщо споживачем заявлено вимогу про повернення сплаченої за товар грошової суми, пропорційне зменшення купівельної ціни товару, відшкодування витрат на виправлення недоліків товару споживачем або третьою особою.
Споживач має право бути присутнім під час проведення експертизи. Про таке бажання, як і у разі перевірки якості товару, бажано повідомити продавця (виробника, уповноважену організацію, імпортера) письмово.

Якщо внаслідок експертизи буде встановлено, що недоліки товару виникли внаслідок обставин, за які не відповідає продавець (виробник), то споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виробнику, уповноваженій організації, імпортеру) витрати на її проведення. Такими витратами будуть документально підтверджені витрати на оплату безпосередньо проведеної експертизи, а також витрати, пов’язані з її проведенням (на зберігання та транспортування товару). Оскаржити висновок такої експертизи споживач має право у судовому порядку.