Перевірка якості та експертиза товару

Дуже часто, звертаючись до продавця з претензією на якість товару, ми чуємо пропозицію передати товар на перевірку якості.

Давайте розберемося, наскільки обґрунтовано цю вимогу, що є перевіркою якості та яким є порядок її проведення.

Відповідно до п. 5 ст. 18 Закону продавець (виробник, сервісний центр, імпортер) зобов’язаний прийняти у споживача товар неналежної якості та у разі потреби провести перевірку якості.

Мета перевірки якості – встановлення факту наявності чи відсутності у товарі недоліків та з’ясування причин їх виникнення. Без отримання товару від споживача продавець немає об’єктивної можливості перевірити обгрунтованість його домагань і, відповідно, виконати передбачене законом зобов’язання – повернути кошти, зробити заміну чи відремонтувати товар.

Таким чином, пропонуючи споживачеві передати товар на перевірку, продавець (виробник, сервісний центр, імпортер) має намір переконатися, що товар справді несправний та недолік має виробничий характер. Особливо актуально це щодо технічно складних товарів, збої у функціонуванні яких можуть бути не наслідком несправності, а пояснюватися складністю у налаштуванні та експлуатації для пересічного споживача.

У деяких випадках, особливо коли йдеться про технічно складні товари, перевірка якості може бути проведена тільки в умовах авторизованого сервісного центру. Продавець, як правило, не є організацією, уповноваженою виробником на розкриття та розбирання обладнання, втручання у його конструкцію. Вчинення співробітниками магазину подібних дій, згідно з умовами гарантії, може спричинити відмову у подальшому гарантійному обслуговуванні.

Слід зазначити, що відповідно до п. 10.3 Методичних рекомендацій з обліку та оформлення операцій прийому, зберігання та відпустки товарів в організаціях торгівлі (утв. Листом Комітету РФ з торгівлі від 10.07.1996 № 1-794/32-5) обмін чи прийом недоброякісних товарів провадиться лише на підставі оригіналу довідки майстерні гарантійного ремонту (акту сервісного центру). Тому направлення товару для дослідження в уповноважену виробником організацію найчастіше є необхідною та обов’язковою умовою.

Незважаючи на ці особливості і складність, терміни перевірки якості повністю відповідають термінам, встановленим для виконання тих чи інших вимог споживача, і не можуть їх перевищувати. Наприклад, якщо споживач висунув вимогу про заміну товару з недоліком, термін перевірки якості не може перевищувати 20 днів, незалежно від того, скільки учасників задіяно у дослідженні товару.

Слід пам’ятати, що перевірка якості – це не забаганка продавця (сервісного центру, імпортера), за допомогою якого він намагається відтягнути момент розрахунків зі споживачем. Зрештою, якщо передбачений законом порядок дотриманий, прийнявши товар у споживача, продавець поверне його виготовлювачу (імпортеру, постачальнику). Але повернення товару необхідні докази виробничого характеру несправності, а деяких випадках – істотності виявленого недоліку. Саме тому у переважній більшості випадків продавець (сервісний центр) змушений проводити перевірку якості.

На незнанні споживачем цих правил паразитують безліч громадських об’єднань споживачів. Вони схиляють громадян до відмови від передачі товару на перевірку якості, нав’язують безліч додаткових послуг і, зрештою, змушують звертатися до суду, хоча позасудові повноваження ще не вичерпані. При цьому за представництво в суді вони, ясна річ, також просять значних сум. Докладніше про несумлінні об’єднання споживачів та юристів Ви можете дізнатися у відповідному розділі.

У яких випадках проводиться експертиза?

Якщо в результаті перевірки якості встановлені причини виникнення недоліку, але виникає суперечка з цих причин, продавець (виробник, сервісний центр, імпортер) зобов’язаний провести експертизу.

Наприклад, в результаті перевірки якості з’ясовується, що нестача товару виникла через механічне пошкодження. Однак споживач не погоджується з такими висновками і заявляє про це продавцю (виробнику, сервісному центру, імпортеру). І тут продавець (виробник, сервісний центр, імпортер) повинен провести експертизу.

На що обов’язково потрібно звертати увагу:

Експертиза проводиться лише у разі виникнення спору про причини виникнення нестачі. Тому якщо перевірку якості ще не проведено або внаслідок перевірки якості факт наявності недоліку не знайшов підтвердження, підстав для проведення експертизи відсутні.
Якщо в результаті експертизи буде встановлено, що недоліки товару виникли внаслідок обставин, за які не відповідає продавець (виробник), споживач зобов’язаний відшкодувати витрати на проведення експертизи, а також пов’язані з її проведенням витрати на зберігання та транспортування товару.